Min müsli – en livsnödvändighet

Jag har ett beroende som jag på sin höjd kan leva utan under några veckor om jag är bortrest på semester. Det är min hemmagjorda müsli. Varje morgon några rejäla skopor på min fil och fyller sedan på med en stor hög vinbär. Vinbären plockar jag från buskarna här på gården, sju med svarta vinbär och tre med röda. I år blir det nog runt 30 liter svarta vinbär och 10-15 av de röda. Dessa buskar var en stor bonus när vi köpte huset. De dök upp som ljuvliga godbitar när den första våren kom. Numera tillbringar jag ett antal dagar och kvällar bland bärbuskarna, lyssnande på sommarpratarna i P1. En välbehagsupplevelse av stora mått!

Här kommer receptet på min müsli. Sedan jag gjorde den första gången har den förändrats åt olika håll. Man testar något nytt som blir gott och sedan något annat och allteftersom tiden går förändras receptet.

Müslin är enkel att göra och är helt osötad. Det går förstås att variera gryn och nötter efter tycke och smak. Detta recept ger ca tre liter müsli.

7-8 dl fiberberikade havregryn
7-8 dl rågflingor
2 dl solrosfrön
1 dl vetegroddar
1 dl hela linfrön
1 dl krossade linfrön
2 dl dinkelflingor
1 dl boveteflingor
1 dl krossat bovete
100-200 g grovhackade nötter (t ex mandel och hasselnötter)
¾ dl ekologisk rapsolja
¾ dl vatten.

Blanda alla torra ingredienser i en långpanna. Rör ihop olja och vatten och häll över grynblandingen. Rör ordentligt så att det inte bildas klumpar.

Rosta i ugnen i ca 20 min. Vill man ha mer rostat bör man ta ut långpannan och röra om och sedan sätta in den i ytterligare ca 10 min.

Låt müslin svalna helt och häll den sedan på torra burkar. Förvara i rumstemperatur.

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man, dotter och katter. Har ett hus som alltid behöver pysslas om, men har sällan tid och ork för sånt. Ägnar mig istället gärna åt att äta ost, umgås, planera nästa resa eller klä om en fåtölj. Samt föreningsliv, nätverkande och mitt jobb som handlar om IT i vården. Jag brinner även för viktiga saker som jämställdhet, solidaritet, mångfald, allas lika värde och vikten av medmänsklighet i vårt samhälle.
Det här inlägget postades i Frukost. Bokmärk permalänken.

Kommentera

