Restauranger i New York – middagar

När jag så här i efterhand kollar upp de restauranger som vi besökt, på Tripadvisor, ser jag att vi prickat in några som ligger riktigt högt på listan. Hur lyckades vi med det? Ja, delvis beror det på att vi tacksamt tagit emot tips från vänner och bekanta som varit där, några tips fick vi även under resan. Kanske hade vi lite tur också. Eller är det så att New York med sina 7000 restauranger har, inte bara ett enormt utbud, utan också ett väldigt bra utbud?

Några restauranger bokade vi hemifrån före resan via webbplatsen OpenTable, som jag varmt kan rekommendera. Man kan få trixa lite för att få in alla uppgifter när man bokar från Sverige, men ge inte upp, när man väl fått in bokningen så fungerar allt utmärkt. Den första restaurangen som vi hade bokat via OpenTable missade vi dock. Vi satt fast i ett flygplan i snöstorm i Washington efter att ha passerat ett New York där ”The largest October snowstorm in history” dundrade fram.

Nåja, följande kväll gjorde vi vårt första fynd, Café Loup på 105 W 13th St. Bara genom att klicka på länken får du en försmak av vad som komma skall. Jazzmusik. Det vill säga om du besöker Loup en söndagskväll, som vi gjorde.

Vi hade hört att man inte kunde boka bord, men ringde ändå samma dag och det var inga problem att få ett bord om vi kunde komma efter att jazzbandet börjat spela. Lokalen var störtskön, liksom musiken och människorna, som var allt annat än turister. De två kvinnorna vid bordet intill intygade detta och undrade hur vi hittat dit. En av dem är känd konstnär och konstprofessor på Harvard, med tavlor på MoMA. Den andra är före detta bokförläggare och numera president i en organisation för amerikanska poeter. Vi förstod när vi googlade på henne efteråt varför hon var så gärna ville prata om Tomas Tranströmer. Hon hade själv givit ut nobelpristagare på sitt bokförlag!

Maten på Café Loup var charmig. Se bara den enorma kakan till chokladpuddingen. God och vällagad, ingen lyx, väldigt fransk och i ett bra prisläge.

Några dagar senare lyxade vi till det på Buddakan, restaurangen där Carrie och Mr Big hade sin rehearsal dinner i den första SATS-filmen. Nu var det inte därför vi gick dit. Vi hade fått tips om att den var en pärla, och det stämde helt och hållet. Häftig lokal som upplevdes stor på gränsen till oöverskådlig i det minimala ljuset. Stämningen blev nästan trolsk när det var så ytterst dämpad belysning. Mysigt också.

Maten är asiatisk och vi var alla mycket nöjda med det vi fick. Priset låg på en ganska hög nivå här, men det var det värt.

Den stora lokalen och de relativt glest placerade borden där vi satt gjorde att ljudnivån på Buddakan var förhållandevis låg jämfört med andra restauranger vi besökte under veckan. Här kunde vi samtala utan att höja rösterna nämvärt …

Nästa ställe som vi testade var Casellula, en charmig, liten vin- och ostbar som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

Kvällen därpå åt vi middag i Madison Square Garden, i pausen mellan Rangers och Anaheim. Det blev några hot dogs och en stor påse snacks. Inte helt fel det heller.

Näst sista kvällen testade vi ett tips som vi fick av harvardprofessorn som vi träffade på Café Loup, Raoul’s på 180 Prince St. Vi hade fått nej när vi försökte boka i förväg. Fredag kväll, inte så konstig egentligen. Men, vi var i krokarna eftersom varit på ostprovning i kvarteret intill, så vi chansade och gick dit.

Trångt, fullt vid alla bord och fullt i baren, samtal överallt, serveringspersonal som småsprang i zickzack för att ta sig fram mellan alla bort och människor. Och, nej. Vi kunde inte få plats förrän kl 22. Nu hindrade det inte oss. Vi hittade ett hemtrevligt café på andra sidan gatan, där vi också kunde få en lättare ”förrätt” i väntan på att Raoul’s skulle ta emot oss.

När vi väl fått vårt bord och vår mat och vårt vin hos Raoul kunde vi konstatera att Parmesan Crusted Cod var veckans mathöjdpunkt för mig och Anders nådde vinhimlen med sin Pinot Noir, Meiomi. Kort sagt, skulle vi bara rekommendera en enda restaurang från vår NY-vecka skulle det bli Raoul’s. Där satt den!

Den sista kvällen testade vi Pipa tapas et mas på 38 East 19th St. Också den fullsatt, trång, hög ljudvolym och helt underbar. Enorma kristallkronor hängde i taket, med prislappar på. Dyra var de. Och många.

Vi åt tapas, förstås, och det var riktigt gott. Liksom osttallriken med spännande tillbehör.

För att inte tala om desserterna, som var riktiga konstverk och smakade ljuvligt. Nellys chokladbomb var uppbyggd av lager på lager med olika chokladsorter. Mmmm…..

I nästa inlägg blir det lunch- och fikaställen. Det kommer mer …

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man, dotter och katter. Har ett hus som alltid behöver pysslas om, men har sällan tid och ork för sånt. Ägnar mig istället åt att äta ost, umgås, planera nästa resa eller klä om en fåtölj. Samt föreningsliv, nätverkande och mitt jobb som handlar om IT i vården. Jag brinner för klimatfrågor, jämställdhet, mångfald och medmänsklighet.
Det här inlägget postades i New York, Restaurangtips och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Restauranger i New York – middagar

1. Cari skriver:

Nu blir jag ju nyfiken vilken var restaurangen ni bokat men missade?
    Kul att läsa dina inlägg om NY. När vi var där 2008 på sommaren så var vi mest på turisthak, inser jag nu då jag läser var ni åt.

• anettwork skriver:

Den restaurang vi missade var en kubansk som heter Havana och ligger ganska nära Times Square. http://www.havanacentral.com.
      Den hittade jag på nätet, inget tips alltså. Vi trodde att vi skulle hamna mitt i värsta halloweenparadyran den första kvällen i NY och slog därför till på en en restaurang i närheten av hotellet. Det blev tre fel. Dels var vi över ett halvt dygn försenade när vi kom fram mitt i natten och alla restauranger hade stängt för länge sedan. Dels gick inte halloweenparaden på lördagen, utan på måndagen, vilket vi upptäckte när vi råkade hamna mitt i den två dagar senare. Dels höll inte paraden till i närheten av Times Square, utan längre ned på Manhattan.