Amalia, jisses vilken trevlig taverna!

Vi tog en tur med hyrbilarna till Rhodos södra spets. Där guppade surfare och kitesurfare omkring i den ihållande vinden. Ja, det blåste så mycket att vi blev kortvariga på stranden. Sanden piskade runt så att det nästan brände på benen.

På hemvägen valde vi den västra sidan av ön tills vi kom till den lilla byn Apolakkia. Därifrån kan man ta en väg över bergen för att komma fram strax söder om Pefkos, där vi bor. Innan vi åkte vidare stannade vi emellertid för en lunch i Apolakkia. Min kusinsärbo Lasse hade tipsat om en av de två restaurangerna vid byns torg, Amalia. Den var ett fynd! Jag rekommenderar varje Rhodosbesökare med tillgång till bil att göra ett besök där. En helt underbar man som serverade oss och gjorde allt för att göra oss nöjda. Så här ser han ut när han grillar min svärdfisk.

Vi satt på uteserveringen och det fläktade behagligt, som det tydligen gör allt som oftast på den västra sidan av Rhodos. God, hemlagad, grekisk mat. Det finns även spagetti och pizza om man känner för det.

Himla lycklig blev jag över den här skylten. En ganska ovanlig syn på Rhodos, åtminstone i småbyarna. Inloggningen fungerade dessutom!

 

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man och katt. Älskar vår trädgård mer och mer eftersom jag har kommit på att jag kan odla där och börjar förstå hur man gör. Ägnar mig för övrigt åt att äta ost, umgås eller planera nästa resa. När jag inte sysslar med mitt jobb, som handlar om IT i vården. Jag brinner för mångfald, både i trädgården och i vårt samhälle.
Detta inlägg publicerades i Reseinspiration, Restaurangtips, Rhodos, Semesterkollektiv och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar