Hösten är här

Hösten har sina för- och nackdelar, precis som alla andra årstider. Jag gillar hösten för att naturen får vackra färger och luften är frisk att andas, för att livet glider tillbaka in i rutinerna, det vardagliga, som är skönt på sitt sätt. För att det är roligt att jobba när batterierna laddats och man är full av inspiration. För att man kan planera kommande resor och längta till dem. För att man kan laga en god fredagsmiddag, öppna en flaska rött, tända massor med ljus och bara mysa.

Det jag ogillar med hösten är att jag inte kan ta en joggingtur senare på kvällen utan att ta på pannlampan, att jag inte kan cykla till jobbet längre och, lite senare, att jag måste köra bil i halka och djupa hjulspår.

Några saker jag upplevt idag som tyder på att hösten har kommit:

  • Det var ovanligt mycket björklöv som blåst in i bilen och lagt sig på golvet.
  • Jag åt lunch med en bekant som jag inte träffat på länge och frågade inte ens vad han gjort i sommar.
  • Kollegan kommer in på kontoret i sandaler och måste förklara sig med att ”det är faktiskt varmt och skönt ute idag”.
  • Mailet med uppmaningen till oss delkonferensledare att prova ut kläder till it-konferensen Sundsvall 42 damp ned i inboxen.
  • Det var mörkt när jag hämtade på träningen och strålkastarna lyste trevligt över Kubenplan.
  • Dotterns (läs: gärna med hjälp av föräldrarna) första säljuppdrag svepte in i form av ”Godsaker för alla smaker” som ska prackas på grannar, arbetskamrater, släkt och vänner för att bidra till klassresa.
  • Sitter och chattar med släkting om våra planer för jul och nyår.
  • Läser recept om vad man kan göra med äpplena i trädgården.
  • Har köpt nya vandringskängor på Wått & Tårrt i Sundsvall för att slippa bli blöt om fötterna när jag ska ut på fjället i helgen med goa tjejerna från Stockholm. Fick fantastisk service, förresten! Börjar emellertid ställa in mig på att plocka fram turskidorna istället …

Kängor

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man och katt. Älskar vår trädgård mer och mer eftersom jag har kommit på att jag kan odla där och börjar förstå hur man gör. Ägnar mig för övrigt åt att äta ost, umgås eller planera nästa resa. När jag inte sysslar med mitt jobb, som handlar om IT i vården. Jag brinner för mångfald, både i trädgården och i vårt samhälle.
Detta inlägg publicerades i Allt möjligt annat. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar