Tjeckerna är bra på mycket, som hockey och öl

IMG_8306

Min man var i Prag på hockey-VM förra veckan och med sig hem hade han tjeckiska ostar.

”Hmm”, tänkte jag.

”Spännande”, sa jag.

Två av dem var en härlig färgklick på ostbrickan, med knallröd respektive knallorange yta. Den tredje såg ut som en väl lagrad Grana Padano, där man till och med skymtade de små, läckra aminosyrakristallerna som brukar vara bevis nog på en bra ost.

Så vi korkade upp en flaska vin och satte oss i fredagsmyssoffan framför Let’s Dance.

Vi började med orange-osten. Anders sa:

”Oj, den här var salt”.

Vi fortsatte med den blodröda. Anders tog en liten tugga och sa:

”Det är som att äta blod”, sedan lade han undan resten och ville inte ha mer.

Nu lade vi hela vår förhoppning om en god oststund på hårdosten. Anders sa:

”Den var godare i affären” och tittade på mig med den där mankanintealltidlyckas-minen.

Det fick bli en akut kylskåpsinventering à la Cajsa Warg som resulterade i en bit Västerbotten som just då var den bästa ost vi någonsin ätit. Underskatta aldrig en Västerbotten! Vi hittade också en liten bit grönmögel och en Grana Padano från ICA. Även dessa smakade ljuvligt.

IMG_8314

Efter att ha läst på lite om tjeckisk ost förstår jag att det är friterad ost man ska äta i Tjeckien. Smazeny syr kallas den och det är en lokal ost som efter fritering äts med potatis, skirat smör och finhackad persilja. Måste prova det när jag kommer till Tjeckien igen. Den ost som vanligtvis friteras är Eidam, gjort på komjölk. Jag läser här att det bästa man kan säga om den osten är att den är gjort på mjölk. Tada!

Om någon nu åker till Tjeckien och ändå vill prova några ostar, eller snarare utforska den tjeckiska ostvärlden vidare, här kommer namnen:

Den röda osten heter Kozi zrajici syr ve vosku och är en getost som mognat i vax (man undrar om vaxet innehåller blod?).

Den orangea osten heter Ovci zrajici syr ve vosku och är förmodligen också en getost med tanke på färgen.

Hårdosten heter Gran Moravia och av den kan man säkert hitta betydligt bättre exemplar, såsom det är med många ostar. De finns i en mängd varianter och man kan inte döma osten utifrån en, unik bit. Nej, här kan vi vara något på spåren, något att utforska mer.

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man, dotter och katter. Har ett hus som alltid behöver pysslas om, men har sällan tid och ork för sånt. Ägnar mig istället gärna åt att äta ost, umgås, planera nästa resa eller klä om en fåtölj. Samt föreningsliv, nätverkande och mitt jobb som handlar om IT i vården. Jag brinner även för viktiga saker som jämställdhet, solidaritet, mångfald, allas lika värde och vikten av medmänsklighet i vårt samhälle.
Det här inlägget postades i Ostar, Reseinspiration. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tjeckerna är bra på mycket, som hockey och öl

  1. Jeanette skriver:

    Tre erfarenheter och mycket kompetens kring tjeckiska ostar rikare 😉 … Det var i alla fall bra hockey

Kommentera

