And the winner is ….

Vinnaren i min egen tävling om den bästa laxrätten, kanske den bästa fiskrätten eller till och med den bästa rätten åt jag allra första gången hos min farbror Bosse Westin och det måste ha varit på typ 80-talet.

Lax på grovsaltbädd.

IMG_9003

Efter det  började den förekomma ofta på mitt eget singelmiddagsbord, följde med in i mitt samboliv och blev sedan en ständigt återkommande guldkant i min familj. Nelly är uppvuxen med den och uppväxt på den. Den går lika bra till vardag som till att förgylla en lördagskväll i sällskap med ett glas gott vitt vin.

Det som är så fantastiskt är att den är så enkel att göra och alltid blir så god. Sätter sig som en feelgoodfilm i magen. Man blir mätt och glad utan att bli proppmätt.

IMG_8999

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Ta en bit laxfilé av lagom storlek, skinnet ska sitta kvar. Leta fram en form som rymmer filén. Ibland kommer vi över en hel filé från en stor lax och då blir det till att ta fram långpannan för att den ska få plats. Även om inte allt går åt lagar vi till hela filén och sedan blir det underbara rester som man kan använda till omelett, laxpudding, som tillbehör till en soppa eller bara rakt upp och ned som pålägg på en macka.

Strö ett lager grovsalt så att det täcker botten på formen. Lägg dit laxfilén med skinnsidan upp. Ja, det stämmer, skinnsidan ska vara uppåt. Och nej, laxen kommer inte att bli alltför salt, lita på mig.

Under tiden som ugnen värms upp kan man skala potatisen. Självklart kan man äta annat till laxen, som ris eller pasta, men för mig är det kokt potatis som gäller. Eller möjligtvis de saffranskokta rotsakerna. Jag återkommer med dessa i ett annat inlägg.

Gör i ordning en romsås på lätt-creme fraîche och röd stenbitsrom. För 4-6 personer brukar det vara lagom med 2 dl creme fraîche och en burk rom.

Vi brukar räkna med att tiden för att koka potatisen är ungefär densamma som tiden för laxen i ugnen. Titta till laxen genom att lyfta försiktigt på skinnet, när det är lätt att lossa så är den klar. För att vara på den säkra sidan kan man peta i den tjockaste delen av filén och kontrollera att den är genomstekt.

Dra loss skinnet och servera laxfilén, den kokta potatisen och romsåsen tillsammans med en sallad. En grön och mild sallad med exempelvis vanlig grönsallad, ekbladssallad eller machésallad passar bra, tycker jag. Samt gurka eller squash och om man vill lyxa till det avokado och grön sparris.

Mumsi, mumsi!

 

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man, dotter och katter. Har ett hus som alltid behöver pysslas om, men har sällan tid och ork för sånt. Ägnar mig istället gärna åt att äta ost, umgås, planera nästa resa eller klä om en fåtölj. Samt föreningsliv, nätverkande och mitt jobb som handlar om IT i vården. Jag brinner även för viktiga saker som jämställdhet, solidaritet, mångfald, allas lika värde och vikten av medmänsklighet i vårt samhälle.
Det här inlägget postades i Fisk, Mumsiga maträtter, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

