Plötsligt är det äppelår

Vi har ett gammalt äppelträd och ett nyare. På det gamla kommer äpplen som är ganska små, ofta blir brunfläckiga och maskätna samt är sura och kartiga tills de plötsligt en dag är porösa, mjuka och smaklösa.

Det nyare äppelträdet har vi haft i några. Det var min syster som gav Nelly det i födelsedagspresent och vi planterade det själva. Första året kom inga äpplen alls. Det andra året kom det kanske tre, fyra, fem …. Året därefter såg det lite bättre ut, men då kom några rådjur och åt upp alla äpplen.

I år hände något. Trädet exploderade av äppelblom och lite senare av härliga, vackra, stora Aromaäpplen. Några blåste i och för sig ned i en rasande storm i augusti, men det som är kvar gäller det att skörda. Ut och plocka! Fram med äppelpajsrecept!

Jag hittade ett hos Allt om Mat som blev riktigt bra. Skriver ned det här så att jag hittar det nästa gång. Det blir nog ganska snart.

img_9570

  1. Ugnen ska stå på 200°.
  2. Ta 150 gram smör direkt från kylen, skär i mindre bitar och lägg i en matberedare. Fyll på med 1 dl strösocker, 3 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver. Kör tills du har en fin pajdeg. Det tar lite tid, är länge bara torrt och smuligt, men till slut blir det en deg som senare visar sig ge en helt fantastisk, spröd och god botten till äppelpajen.
  3. Tryck ut degen i en pajform, gärna med löstagbar kant. Jag brukar använda handflatan, börja från mitten och trycka utåt. Till sist använda tummarna för att trycka upp degen längs kanten. Tryck gärna fast folieremsor längs kanten för att den inte ska flyta ned i ugnen.
    Ställ i kylen någon halvtimme eller en kortare stund i frysen om det är bråttom.
  4. Börja under tiden med äpplena. Ta 5 medelstora, fasta och syrliga äpplen. Aroma är perfekt! Behåll gärna skalet på. Dela dem i fyra delar, skär bort kärnorna och skär dem i ganska tunna klyftor.
    Lägg klyftorna i en bunke. Fyll på med 2 msk strösocker och 1 1/2 tsk kardemumma. Rör om.
    Stek äppelröran i en rejäl klick smör, 2-3 msk, tills de är mjuka, glansiga och lite karamelliga, men fortfarande har kvar spänsten. Det räcker med 5-10 minuter. Ställ åt sidan.
  5. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 10, max 15 minuter, tills det fått lite gyllene färg.
  6. Gör under tiden fyllningen. Vispa ihop 2 ägg, 2 dl crème fraîche, 0,5 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk finrivet citronskal och 2 msk pressad citron. Citronen i fyllningen och kardemumman i äppelblandningen gör jättemycket för smaken!
  7. Ta bort folieremsorna från pajskalet och fyll det med de steka äpplena. Häll sedan fyllningen över.
  8. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter tills fyllningen stannat och pajen fått vacker färg.
  9. Servera med det du gillar mest av vispad grädde, vaniljsås eller glass.

 

 

 

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man, dotter och katter. Har ett hus som alltid behöver pysslas om, men har sällan tid och ork för sånt. Ägnar mig istället gärna åt att äta ost, umgås, planera nästa resa eller klä om en fåtölj. Samt föreningsliv, nätverkande och mitt jobb som handlar om IT i vården. Jag brinner även för viktiga saker som jämställdhet, solidaritet, mångfald, allas lika värde och vikten av medmänsklighet i vårt samhälle.
Det här inlägget postades i Dessert, Pajer och mjuka kakor. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Plötsligt är det äppelår

  1. Anonym skriver:

    Jag hörde att gamla äppelsorter som verkar helt oätliga kan vara helt perfekta till cider/must. Testa det nästa år.

    • anettwork skriver:

      Ja, det har jag också hört. Vi gjorde det när jag var barn, blev fantastiskt god must på riktigt sura och hårda äpplen. Kanske skulle testa det någon gång. Men hur gör man cider …?

Kommentera

