Julgröten gör sig själv

Jag har nog aldrig lyckats göra risgrynsgröt. Har försökt några få gånger och såvitt jag kommer ihåg har den alltid bränts vid. I bästa fall har jag försiktigt kunnat ta lite gröt utan att få med brända, illasmakande partier från botten av kastrullen. Och det har sannerligen inte varit lätt att rengöra kastrullen efteråt.

Därför kunde jag inte motstå att testa den lätta varianten, att koka ihop allt på kvällen och sedan låta det svälla till gröt under natten. Bara sådär! Otroligt bekvämt och riktigt gott. Smakade som julgröt ska smaka. Möjligtvis ska jag ta lite mindre vätska nästa gång för det blev lite rinnigt.

(6 portioner)

2,5 dl grötris (rundkornigt)
20 g smör
5 dl vatten
0,5 tsk salt
8 dl mjölk (3-4% fett).
1 kanelstång
1 msk socker

Gör så här:

Smidigast är att sätta gröten kvällen innan den ska ätas. Då hinner den svälla klart under natten. Ska man äta gröten på kvällen kan man förstås sätta den på morgonen.

Jag tog  alltså 5 dl vatten och 8 dl mjölk och då blev gröten ganska tunn. Provar nog att minska på vätskan till nästa gång, börjar med att dra bort en halv dl av vattnet.

Lägg ris, smör, vatten och salt i en kastrull. Låt koka upp och sänk sedan värmen så att den  får sjuda i tio minuter. Koka under tiden upp mjölk, socker och kanelstång i en annan kastrull.

När risblandningen sjudit klart rör man i mjölkblandningen och lägger på ett lock. Låt stå att svälla över natten i rumstemperatur.

Värm upp när det är dags att äta gröten. Skulle den vara lite för tjock kan man hälla på en skvätt mjölk för att få rätt konsistens.

Hur man äter gröten beror på tycke och smak. Med mjölk, kanel, socker …

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man, dotter och katter. Har ett hus som alltid behöver pysslas om, men har sällan tid och ork för sånt. Ägnar mig istället gärna åt att äta ost, umgås, planera nästa resa eller klä om en fåtölj. Samt föreningsliv, nätverkande och mitt jobb som handlar om IT i vården. Jag brinner även för viktiga saker som jämställdhet, solidaritet, mångfald, allas lika värde och vikten av medmänsklighet i vårt samhälle.
Det här inlägget postades i Frukost och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

