Glassig vinbärsmums

Jag har plockat massor av vinbär den senaste månaden. Vår trädgård har gott om vinbärsbuskar och jag älskar både att plocka dem och att äta dem. Min frukost året om består av kefir, hemmagjord müsli och en rejäl skopa vinbär, röda eller svarta. Vi har även en jättebuske med vita vinbär, men min energi brukar aldrig räcka för att plocka även dem, så är det någon som är sugen på vita är det bara att komma med en bärhink!

Nyligen upptäckte även Anders hur fint de osötade vinbären gifter sig med frukostfilen, så nu förbrukar vi bären som aldrig förr i den här familjen. De uppåt femtio litrarna i frysboxen kommer säkerligen att gå åt.

Vi har även gjort en smaskig liten vinbärsdessert, som känns nästan onödigt nyttig. Jag har utgått från ett recept i senaste buffé från ICA och den är busenkel att göra.

fullsizeoutput_1d68

Till 3-4 personer:

Det är godast att servera direkt medan desserten fortfarande är kall och krämig, så förbered genom att ställa fram dessertskålar eller glas att servera i.

Lägg två mogna bananer i en matberedare, häll på 1 dl kallt vatten och krydda gärna med lite kardemumma. Fyll på med 3-4 dl vinbär direkt från frysen. Vi har testat både röda och svarta, på bilden ovan är det en blandning av dem båda.

Kör matberedaren tills det är en krämig massa och fördela den sedan i serveringsglasen. Toppa med kokosflingor och servera genast.

Vill man ändå ha en sötare dessert går det förstås bra att tillsätta lite socker eller flytande honung. Jag kan tänka mig att en klick vispad grädde också kan vara gott att toppa med.

En variant som jag gjorde några veckor senare, med hallon och mango:

Lägg 3 dl turkisk yoghurt (eventuellt blandat med crème fraîche), 2 tsk lakritspulver, 1/2 dl florsocker, 1 pressad lime eller 1/2 pressad citron, 7-8 dl frysta hallon och 1/2 åkt frys mango i matberedaren istället för ingredienserna ovan.

Toppa med några hallon och gärna lite choklad eller lakrits i någon form.

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man, dotter och katter. Har ett hus som alltid behöver pysslas om, men har sällan tid och ork för sånt. Ägnar mig istället gärna åt att äta ost, umgås, planera nästa resa eller klä om en fåtölj. Samt föreningsliv, nätverkande och mitt jobb som handlar om IT i vården. Jag brinner även för viktiga saker som jämställdhet, solidaritet, mångfald, allas lika värde och vikten av medmänsklighet i vårt samhälle.
Det här inlägget postades i Dessert och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

