Fröknäcke istället för knäck

Nej, vi gjorde ingen knäck i år, men vi har gjort fröknäcke i flera omgångar. Är ju så enkelt. Visserligen tar det en stund i ugnen, men lite kan man vänta på att få knastra i sig godsakerna.

IMG_1212

Gör så här:

  1. Ugnen ska vara på 150 grader.
  2. Förbered en plåt med bakplåtspapper.
  3. Blanda 1 dl sesamfrö, 1 dl pumpakärnor, 1 dl solroskärnor, 1/2 dl hela linfrön, 1/2 tsk salt och 1 dl majsmjöl i en bunke.
  4. Koka upp 2 dl vatten och häll det samt 1/2 dl rapsolja i bunken. Rör om och låt smeten svälla i ca 15 minuter.
  5. Bred ut smeten tunt på plåten. Se till att den kommer ända ut i kanterna. Strö gärna lite flingsalt över.
  6. Grädda i ugnen 1-1 1/2 timme. Låt svalna och bryt sedan i bitar.

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man och katt. Älskar vår trädgård mer och mer eftersom jag har kommit på att jag kan odla där och börjar förstå hur man gör. Ägnar mig för övrigt åt att äta ost, umgås eller planera nästa resa. När jag inte sysslar med mitt jobb, som handlar om IT i vården. Jag brinner för mångfald, både i trädgården och i vårt samhälle.
Detta inlägg publicerades i Bröd och bakverk, Matbröd och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar