Pâte de foie de poulet

Eller kycklingleverpastej som vi säger här på landet i Norrland. Men nog smakar den som något ljuvligt på en liten fransk krog av hög klass. Den här pastejen är en kär tradition till julen i vår familj, så nu är det dags att lägga den till samlingen här på bloggen.

IMG_1211

Till en ganska stor form, typ brödform på en dryg liter, behövs följande:

400 gram kycklinglever
1 gul lök
1 litet syrligt äpple
1 liten burk ansjovis, 50 gram
200 gram fläskfärs
1 ägg
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1/2 msk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk mejram
1 msk konjak eller sherry (kan uteslutas).

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Skär levern i mindre bitar. Skala och klyfta löken. Skala, kärna ur och skär äpplet i mindre bitar.
  3. Lägg lever, lök, äpple och ansjovis utan spad i en matberedare och kör så att allt blandas.
  4. Tillsätt fläskfärs, ägg, grädde, mjöl, salt, peppar, mejram och sprit. Blanda allt väl.
  5. Häll smeten i en smort form och grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.
  6. Låt pastejen kallna och stjälp sedan upp den eller ät den direkt ur formen.

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man och katt. Älskar vår trädgård mer och mer eftersom jag har kommit på att jag kan odla där och börjar förstå hur man gör. Ägnar mig för övrigt åt att äta ost, umgås eller planera nästa resa. När jag inte sysslar med mitt jobb, som handlar om IT i vården. Jag brinner för mångfald, både i trädgården och i vårt samhälle.
Detta inlägg publicerades i Kött, Kyckling, Mumsiga maträtter och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar