Tre godbitar och en Pinot Noir

Vad gör man en fredagskväll när jobbveckan varit katastrof och dörren till semestern står vidöppen? Man kanske inte gör något alls, utan bara vältrar sig i trötthet utan gräns och flera liter självömkan. Men man kanske har en man som kommer studsande hem med tre härliga ostar som vill bli provade. En man som dessutom råkade passera systembolaget och sträcka sig efter en Pinot Noir som vill umgås med de där ostarna. Då blir fredagskvällen ungefär på det här viset:

IMG_0377

Det är från vänster: Comté Marcel, Pecorino Tartuf och Prima Donna Forte. Alla tre goda ostar med karaktär. Pecorinon med tryffel var het och kryddig, pepprig faktiskt. Prima Donnan var extra smakrik eftersom Forte lagras länge och det gör den bara bättre. Det är en holländsk ost vars röda variant, Prima Donna Red, numera ofta tillhör sortimentet till och med i ostdisken på ICA. Den är gjord på komjölk och smaken landar någonstans mellan en Västerbotten och en Parmigiano Reggiano. På samma linje som Trentino, alltså, en kusin från Italien.

IMG_0374

Vinet då? Jag fotade etiketten med hjälp av appen Vivino. Bilden skannas av och vips har man fått fram information om vinet. Fantastiskt bra! Fotat vinetiketter har vi gjort länge, men det är inte lätt att hitta tillbaka till dem när de ligger osorterade bland alla bilder i telefonen. Med appen får man dem samlade och lättåtkomliga med all fakta och egna kommentarer om när man smakade det och vad man tyckte. Så här såg det ut med kvällens Pinot Noir:

bild

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man och katt. Älskar vår trädgård mer och mer eftersom jag har kommit på att jag kan odla där och börjar förstå hur man gör. Ägnar mig för övrigt åt att äta ost, umgås eller planera nästa resa. När jag inte sysslar med mitt jobb, som handlar om IT i vården. Jag brinner för mångfald, både i trädgården och i vårt samhälle.
Detta inlägg publicerades i Comté, Pecorino, Prima Donna, Vin till osten. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar