Mandelkringlor – jul för mig

Kringlor av vetedeg med rejält mycket mald mandel. Det är min egen jultradition som började för många år sedan innan jag ens flyttat hemifrån. Jag har inte gjort mandelkringlor varje jul, men då och då när jag råkat minnas hur goda de är. Inte särskilt söta och med en härligt mandelsmak.

IMG_1190.JPG

Nu är det dags att lyfta in receptet här på bloggen, så att jag hittar det enkelt nästa gång och så att andra kan prova det.

Det här behövs till ca 30 kringlor, ganska små, och jag gör vanligtvis två satser:

100 gram sötmandel
3 bittermandlar
25 gram jäst
3 dl kall mjölk (3 %)
150 gram rumstempererat smör
1/2 dl strösocker
1 liter vetemjöl (600 gram)

Ägg till pensling.

  1. Börja med att mala mandeln, även bittermandlarna.
  2. Smula jästen i en degbunke och rör ut den i lite av mjölken.
  3. Tillsätt resten av mjölken, mandeln, smör, socker, samt mjölet. Ta gärna lite i taget av mjölet så att allt blandas ordentligt. Spara någon deciliter till utbakningen.
  4. Ta upp degen på bakbordet och knåda lite. Ta i mer mjöl om degen känns kladdig.
  5. Rulla till en längd som som sedan delas i kringelbitar. Varje bit rullas ungefär fingertjock och formas till en kringla.
  6. Lägg kringlorna på plåtar och låt dem jäsa ungefär en timme.
  7. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
  8. När kringlorna är färdigjästa penslas de med uppvispat ägg.
  9. Grädda i ca 6-8 minuter.

Senast jag bakade kringlorna bytte jag ut 3 dl av vetemjölet mot 2 dl mandelmjöl och 1 dl havremjöl. Blev nog ännu godare …

Om anettwork

Jag bor på landet utanför Sundsvall med man och katt. Älskar vår trädgård mer och mer eftersom jag har kommit på att jag kan odla där och börjar förstå hur man gör. Ägnar mig för övrigt åt att äta ost, umgås eller planera nästa resa. När jag inte sysslar med mitt jobb, som handlar om IT i vården. Jag brinner för mångfald, både i trädgården och i vårt samhälle.
Detta inlägg publicerades i Bröd och bakverk. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar